Aplicarea legii pasunilor a fost amanata

Ministerul Agriculturii vrea sa amâne aplicarea legii pajistilor pentru 1 ianuarie 2013, desi legea a fost promulgata si publicata si este în vigoare de la sfârsitul lunii noiembrie 2011, se arata într-un proiect de Ordonanta de Urgenta a Guvernului publicat de Ministerul Agriculturii în 16 februarie 2012.

Legea nr. 214/2011 pentru organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor a fost publicata în M. Of. Partea I, în data de 21 noiembrie 2011, intrând în vigoare la trei zile dupa publicare, respectiv în data de 24 noiembrie 2011, iar Ministerul Agriculturii trebuia sa elaboreze normele de aplicare a legii în maxim 90 de zile de la intrarea acesteia în vigoare.

"Amanarea aplicarii Legii nr. 214/2011 este necesara pentru alocarea unei perioade de timp in care sa se elaboreze modificarile juridice care sa elimine inadvertentele din textul legii, precum si pentru evitarea blocajului implementarii schemelor de plati pe suprafata, de agromediu sau pentru zonele defavorizate, pentru anul 2012, si afectarii bugetelor consiliilor locale care au beneficiat de fonduri europene", se precizeaza in Nota de fundamentare a proiectului de ordonanta care prevede aplicarea legii de-abia de la inceputul anului viitor.

Redam, in continuare, pasaje din Nota de fundamentare a proiectului de act normativ prin care aplicarea legii pajistilor se vrea amanata pentru inceputul anului 2013. Acestea sunt principalele argumente pentru amanarea legii:

Legea e atat de prost facuta, ca ministerul nu reuseste sa faca normele de aplicare a legii

Legea nr.214/2011 stabileste, la nivel national, categoriile de pajisti supuse regimului de organizare, administrare si exploatare. Totodata, prin aceasta lege s-a dorit imbunatatirea cadrului normativ ce reglementeaza concesionarea pajistilor comunale si urbane, astfel incât suprafetele declarate ca pajisti la 1 ianuarie 2007 sa fie in continuare utilizate pentru cresterea animalelor si producerea de furaje si, totodata, s-a instituit obligativitatea concesionarii acestora organizatiilor si asociatiilor locale ale crescatorilor de animale, legal constituite.

Insa, legea cuprinde prevederi neuniforme, care au condus la imposibilitatea implementarii acestora in termenul prevazut, fapt pentru care nu pot fi elaborate normele metodologice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi prin hotarare a Guvernului, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a legii.

Sintetizam, in continuare, cateva dintre principalele neclaritati si inadvertente constatate: Notiunea de "pajistile comunale si urbane" este utilizata in cuprinsul legii atat la art. 1, cat si la art. 7, cu semnificatii diferite. Astfel, acestea sunt pajisti "care fac parte din domeniul privat al statului si se afla in administrarea consiliilor locale respective", si, ulterior, sunt acele pajisti care sunt proprietatea privata a unitatilor administrativ-teritoriale, dobandite prin contracte de vanzare-cumparare, prin donatie, prin rascumparare, prin legi de improprietarire si cu ocazia comasarii.

O lege o bate pe alta: Primariile nu pot concesiona pasunile, ci doar serviciile de pasunat?!?!?!?

Mai mult, in lege se face vorbire despre concesiunea suprafetelor de teren ocupate cu pajisti insa, acestea sunt, exclusiv, in domeniul privat al unitatilor administrativ - teritoriale, fapt pentru care nu pot fi concesionate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel, se pot concesiona doar serviciile de utilitate publica care au ca obiect utilizarea pajistilor in scopul pasunatului si cresterii animalelor, în temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare, fapt pentru care trebuie reglementata, la nivel de lege, a posibilitatii infiintarii acestora prin hotarari ale consiliilor locale.

Primariile care au solicitat plati de agromediu si/sau plati pentru zonele defavorizate cu angajamente pe mai multi ani ar pierde banii (!!!)

Totodata, prin lege se instituie obligativitatea ca pajistile sa fie concesionate organizatiilor si asociatiilor locale ale crescatorilor de animale, legal constituite, de pe raza unitatii administrativ teritoriale. In aceste conditii consiliile locale care au solicitat plati directe pentru suprafetele de pajisti prin intermediul Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura nu vor mai fi eligibile pentru plati directe în anul 2012. Trebuie mentionat ca exista situatii in care unele consilii locale au solicitat si plati de agromediu si/sau plati pentru zonele defavorizate si in aceste cazuri APIA va fi nevoita sa recupereze platile din anii anteriori ca plati necuvenite datorita intreruperii angajamentelor asumate. In consecinta, gradul de absorbtie a fondurilor europene se diminueaza si, vor fi afectate bugetele unitatilor administrativ-teritoriale.


Inapoi la acte normative